Tuesday 15 March 2011

itu silap..ini silap..segalanya serba tak kena...

suke sangat kritik orang...ibarat kitalah yang paling bagus dan semua pendapat kita yang terbaik!
tidak dinafikan golongan ini memang wujud atas bumi Allah ini...
kehadirannya tidak diundang sama sekali kepada orang yang suka mengamalkan demokrasi...
bagaiman kita hendak mengatasi golongan ini???saya berkongsi dengan anda,bukan cara mengatasi,tapi sedikit cara dan adab untuk mengkritik...mungkin kita boleh pergi dekat dengan golongan ini,dan bercerita apa yang saya sampaikan ini kepada mereka..
kritikan amat bagus sekiranya bertujuan untuk membangun,tapi sekiranya untuk menjatuhkan,memang aku poin menyirap!!hehehe...
Teknik Mengkritik:
Tujuan utama mengkritik sebaiknya untuk memperbaiki kualiti seseorang. Kerana hal ini berkait rapat dengan harga diri seseorang, oleh itu mestilah disampaikan dengan benar. jika tidak, orang yang dikritik boleh tersalah faham, dan akhirnya tersinggung atau marah. cuba teknik ini...

1. Perhatikan siapa yang dikritik. perhatikan hubungan anda dengan orang yang anda hendak kritik...contoh,pendekatan adik beradik dengan kawan karib adalah berbeza..pilih medan anda...
2. Perhatikan intonasi suara dan nada. gunakan nada yang lembut..kritikan tidak semestinya dalam nada yang keras.lembut itu indah!!!
3. Jangan jadi terlalu outspoken.lapik percakapan anda.jika anda ingin menegur didepan khalayak ramai,fikirkan jika anda berada ditempat orang yang ingin anda tegur.jika terpaksa,gunakan saluran yang baik.
4. Jika emosi orang yang anda hendak kritik tidak stabil,cari masa yang lain,jangan main hentam kromo.kita takut teguran akan dislah ertikan dan akhirnya akan menjadi pergaduhan.
5. Sebelum Anda membuka mulut untuk mengkritik seseorang, lihat balik diri anda.mengapa aku mengkritik?adakah aku cukup sempurna?Allah akan tanya terhadap apa yang aku kritik.(bagi benda ni kat orang yang suka mengkritik)



kritikan itu bagus..jika kita betul dalam landasannya...
so,fikirlah sebelum anda buat sesuatu wahai pengkritik..


salah seorang pengkritik AF
suara???lu pikir la sendiri...

0 comments:

Post a Comment